fbpx

Amenajare spații educaționale – săli de clasă moderne

Spații educaționale – amenajare sălă de clasă modernă, în acord cu metodele scandinave de învățare activă și interactivă

Învățământul românesc trece în prezent prin anumite transformări, mai rapide sau mai lente, dar el se îndreaptă inevitabil către o sincronizare cu ceea ce se întâmplă în țările vest-europene, de la amenajare sala de clasă, la desfășurarea activităților educaționale. Și aceste țări, la rândul lor, au preluat anumite practici din nordul continentului – de la țările scandinave, în special.

Școala online este o mică revoluție în domeniu, provocată de pandemie (și care va avea anumite consecințe de necontestat), dar baza învățământului rămâne în continuare prezența fizică la cursuri, unde colectivitatea și rolul de mentor al educatorului rămân de neînlocuit.

Copiii și tinerii vor reintra așadar în curând în sălile de cursuri, cu restricții din ce în ce mai puține, iar pedagogii vor trebui să continue acest proces de trasformare a învățământului.

Poate părea o banalitate acest aspect pe care o să-l subliniem: schimbările se fac în paralel cu aderarea la noi principii și modalități de amenajare a spațiilor educaționale; modernizarea nu înseamnă să schimbăm băncile vechi cu unele noi, ci cu… altceva.

Ce înseamnă conceptul finlandez de învățare ISKU active learning?

Putem avea la dispoziție aceleași spații educaționale, dar designul, amplasamentele, obiectele de mobilier, funcționalitățile din sala de clasă au nevoie de inovație.

De ce? Pentru că tendința este de a se renunța la învățarea pasivă, în care elevul sau studentul asistă la cursuri fără o contribuție personală importantă (o metodă tradițională care nu mai dă rezultate optime în prezent), către învățarea activă și interactivă, care încurajează comunicarea. Lucrul în echipă este alternat cu cel individual, alături de asumarea responsabilității, autoevaluarea, pregătirea pentru situații concrete de viață.

Un alt principiu care a dat rezultate este ca efortul de învățare să se facă preponderent la școală, inclusiv studiul individual, cu tot mai puține teme pentru acasă. Așadar, devine evident că spațiile educaționale, sălile de clasă și de joacă sau de cursuri, trebuie regândite radical.

Acest lucru se reflectă și în munca designerilor și arhitecților, care propun deseori, la evenimentele branșei (conferințe, concursuri, studii de cercetare, workshop-uri), noi idei de organizare și amenajare pentru sala de clasă și pentru spații educaționale, în general.

Acestea fiind zise, veți înțelege de ce se bucură de tot mai mult succes o serie de concepte educaționale inovative, precum cele aparținând brandului ISKU.

ISKU este un important producător finlandez de mobilier și soluții pentru amenajarea interioarelor cu funcțiuni educaționale, prezent în România exclusiv prin Dacca Group Trade.

Cum optimizează conceptul Isku Active Learning procesul de învățare?

Ca principiu general, ISKU se concentrează pe facilități speciale pentru lucru și relaxare din diverse spații publice sau rezidențiale: învățământ, birouri, săli de întâlniri și conferințe, unități Horeca, medicale etc.

Amenajarea spațiilor educționale, pentru predare și învățare, se face conform unui concept special, ISKU Active Learning, prin care procesul educațional este privit ca o bucurie, mizând pe structuri adaptabile, mobile, care inspiră la noi forme de amplasament și utilizare.

Pe lângă funcționalitate și calitate superioară, tipice designului scandinav, trebuie spus că mesele, scaunele, fotoliile, canapelele și celelalte obiecte de mobilier ISKU sunt gândite astfel încât sala de clasă să poată fi reconfigurată rapid și fără efort, în funcție de activitățile specifice de la clasă.

Cât despre forme, dimensiuni, texturi sau culori, gama este suficient de largă pentru ca beneficiarul să poată alege varianta optimă, odată ce a înțeles conceptul și avantajele sale.

Soluțiile de facilități și mobilier sunt originale și complementare, astfel încât să permită utilizarea lor în diverse scopuri:

  • Focus – permit lucrul individual, concentrarea pe sarcini importante, dar fără a se rupe de colectivitate (învățare în grup). Profesorii, de asemenea, au posibilitatea de a-și adapta predarea la fiecare persoană sau la grupuri mici, permițând elevilor să asimileze în ritmul propriu.
  • Share – asigură munca în echipă, interactivă, creativă, în condiții de egalitate, cu împărțirea egală a sarcinilor.Elevii pot colabora în grupuri deschise pentru membrii ei, își pot împărtăși impresiile și cunoștințele; grupurile pot fi mai mici sau mai mari, iar mobilierul se poate configura ca atare. Avantajul pedagogului este că își poate permite o anumită flexibilitate în alegerea metodelor de lucru.
  • Study – inspirate din sălile de clasă tradiționale, dar cu multe posibilități de transformare, sunt potrivite spațiilor multifuncționale, pentru mai multe discipline, care promovează interacțiunea pe diverse paliere între profesor, elev și grupuri.Extrem de rapid, se poate trece de la munca individuală la cea în grup sau la comunicarea cu profesorul, inclusiv pentru predarea tip prelegere/expunere. Pot fi manevrate sau depozitate chiar de către elevi, dacă aceștia au nevoie de schimbări de amplasament sau de mai mult spațiu pentru anumite activități fizice.
  • Join – spații comune tip cameră de zi, în care copiii, pe lângă învățare, interacționează informal, stimulându-și creativitatea și cultura de grup.Amplasate în holuri, săli sau alte spații deschise, pot deveni zone atractive pentru studiu individual sau în grup, chiar pentru relaxare. Acest gen de amenajare este foarte util și pentru promovarea incluziunii sociale, care este o cerință de bază a educației în societățile democratice.

Mobilier pentru amenajarea unei săli de clasă moderne

Dar să vedem câteva exemple de mese realizate din materiale de cea mai bună calitate: părțile metalice din oțel acoperite cu vopsea pulbere aplicată în câmp electrostatic (o metodă cu rezistențe superioare la uzură și coroziune, fără a folosi solvenți), panouri laminate cu strat de uzură rezistent – produs propriu, diverse accesorii, inclusiv rotile cu blocare.

Nook – o masă cu forme curbe semnată de designerul Petteri Häkkinen, care poate fi utilizată individual împreună cu alte elemente de la ISKU pentru a oferi un punct de lucru protejat și discret.

Summa GF&GH – o masă optimă pentru un punct de lucru individual, la perete, dar mai ales pentru a crea un grup de lucru cu una sau mai multe mese similare.

Summa GR – datorită formei și dimensiunilor, masa pentru sala de clasă poate fi folosită pentru a crea, împreună cu alte mese de acest tip, suprafețe de lucru cu conformații dintre cele mai diverse, poziționând scaunele pe toate laturile.

Prima – masă ergonomică pentru sala de clasă, ușor de întreținut, proiectată de designerul Raimo Räsänen pentru elevii din școli și licee clasele primare și gimnaziale, cu reglare a înălțimii, diverse elemente de siguranță, cârlige pentru bagaje etc.

Klik – proiectată de Tapio Anttila, această masă este un modern spațiu pentru sala de lectură, dar și pentru a asista la un seminar, de exemplu. În același timp, este ușor de mutat, depozitat (stivuit) și de folosit pentru evenimente în diverse forme.

Scaunele corespund acelorași exigențe de confort și rezistență, cu accent pe siguranță și controlul poziției utilizatorului.

Tutor – sunt modele de scaune pentru sala de clasă, proiectate de Raimo Räsänen, excelente pentru spațiile educaționale dedicate studenților și elevilor din ciclurile superioare, dar și în birouri, laboratoare sau spații de producție, fiind deosebit de versatile (reglabile) și ergonomice. Șezutul și spătarul pot avea finisaje din fag, frasin sau materiale laminate în culori specifice ISKU, iar unele modele pot fi furnizate în variantă tapițată sau antibacteriană.

Prima (design – Raimo Räsänen) este un scaun dedicat elevilor de diferite vârste și, precum celelalte obiecte de mobilier, a fost proiectat conform standardelor europene. Scaunul pentru sala de clasă sau de lectură poate fi atașat la masă iar șezutul și spătarul sunt fie din lemn, fie din material laminat sau plastic.

Pisa – scaune care mizează pe funcționalitate și design, reglabile pe înălțime și cu rotile, ceea ce permite folosirea de către personane de înălțimi diferite și o foarte bună mobilitate. Poate avea diverse accesorii, precum suport pentru picioare sau cârlig pentru atașare la masă.

Tutto Active – un model de scaun, pentru spații educaționale, proiectat de Mikko Laakkonen, în formă de șa, care îi conferă mai multă mobilitate utilizatorului în timp ce lucrează. E un trend care crește, pentru diverse tipuri de mărime, inclusiv pentru copii (respectând măsurile de siguranță). Șezutul poate fi din placaj de mesteacă, dar și tapițat.

Vezi detalii în site-ul nostru: Mobilier – scaune pentru grădinițe, școli, universități

Zone multifuncționale extrem de atractive, în spațiile educaționale, pot fi amenajate cu ajutorul unor pufuri.

Aici, elevii și studenții pot învăța individual sau în grup, se pot relaxa sau socializa. Aceste obiecte de mobilier pot avea forme și dimensiuni dintre cele mai diverse, importantă este mobilitatea lor, astfel încât să poată fi combinate cât mai creativ și mai funcțional (în unghi, față în față, în formă de auditorium etc).

Deplasarea se poate face pe rotile sau șine de alunecare; majoritatea au calități acustice bune, dar unele modele de pufuri pentru spațiile educaționale pot avea caracteristici fonoabsorbante superioare, fiind folosite chiar în acest scop. În cazul produselor ISKU, vorbim de standarde înalte de siguranță pentru sănătate și ecologie.

Vezi detalii în site-ul nostru: Mobilier – pufuri pentru spații educaționale

Dulapurile pentru spațiile educaționale de la ISKU sunt gândite să aibă, de asemenea, funcții diverse.

Dupalpurile au funcții de depozitare și de separare a zonelor de lucru, sau, în variante tapițate pe spate, pot să fie suprafețe (panouri) pentru expunerea de materiale didactice.

Foarte stabile, dulapurile pentru săli de clasă pot fi susținute de picioare din inox, socluri sau rotile cu blocare. Pentru o rezistență mai mare și un design optim, dulapurile sunt realizate prin combinația dintre materiale naturale (mesteacăn, fag, stejar, frasin) și panouri din MDF pentru uși sau sertare.

Vezi detalii în site-ul nostru: Mobilier de depozitare pentru școli, universități grădinițe

Soluțiile acustice speciale sunt importante și în amenajarea sălilor de clasă.

Puteți obține spații noi de învățare și joacă folosind aceste panouri modulare Nook, proiectate după principiile economiei circulare (o modalitate durabilă de producție și consum a materialelor, mizând pe reutilizarea, repararea, reciclarea acestora, pentru a le menține utile cât mai mult timp).

Este un concept cu care designerul Petteri Häkkinen a câștigat premiul dedicat furnizorilor de produse pentru educație Gess Award.

Compusă din 6 elemente din fetru, cu proprietăți absorbante, o celulă pentru sala de clasă Nook, cu diametrul de peste 140 cm și înălțime de aproape 130 cm, poate adăposti nu doar un scaun sau un fotoliu, ci chiar o zonă de lucru care include o masă mică, sau un loc de joacă ce nu deranjează pe cei din apropiere.

Vezi detalii în site-ul nostru: Mobilier – soluții acustice spații educaționale

Dacca Group Trade – amenajare săli de clasă mederne, unic distrubuitor ISKU în Romînia

Toate aceste produse, alături de o consultanță avizată privind utilizarea lor eficientă și punerea în valoare printr-o amenajare optimă a spațiilor, pot fi obținute la unicul distribuitor din România, Dacca Group Trade din Cluj-Napoca.

Related Posts

Meniu